Anketa 4 - Léky a reklama

Ovlivňuje Váš nákup léků reklama?

Aktuálně ukončená anketa se zaměřila na to, jak reklama ovlivňuje veřejnost při nákupu léků.

Děkujeme za Vaši účast v anketě – výsledky první anketní otázky můžete vidět ZDE a výsledky druhé anketní otázky ZDE.

První otázka zjišťovala, zda nákup léků ovlivňuje reklama či reklamní materiály, a odpovídalo 500 osob. Téměř polovina (46 %) hlasujících uvedla, že je reklama při nákupu léku nijak neovlivňuje. Celkem 31 % lidí odpovědělo, že je reklama neovlivňuje ve většině případů nákupu. 20 % dotazovaných pak připustilo, že jejich nákup v lékárně je někdy reklamou ovlivněn, a pouhé 1 % uvedlo, že nakupuje pouze ty léky, které zná z reklamy.

Na druhou otázku „Setkali jste se někdy s reklamou na léky, která ve vás vyvolala nějaké obavy, strach o vaše zdraví nebo zdraví vašeho dítěte/blízkého, a proto jste zvažovali nákup daného léku?“ odpovídalo 167 lidí.

U více než poloviny z nich (56 %) žádná obava následkem reklamy na léky nikdy nevznikla. 22 % dotazovaných uvedlo, že si takového ovlivnění není vědomo, a 35 % souhlasilo s tím, že je reklama podobným způsobem již někdy ovlivnila. Jako příklad bylo nejčastěji uvedeno očkování, ať už proti chřipce, rakovině děložního čípku, nebo klíšťové encefalitidě. Mezi dalšími se objevovala reklama na léky proti bolesti a na zažívání.

Z výsledku ankety je patrné, že ačkoli se s reklamou na léky setkáváme denně, ne vždy nás reklama zcela ovlivní. Vliv na nákup léku má totiž i doporučení lékaře či lékárníka, rodinného příslušníka nebo známého, anebo naše předchozí zkušenost s konkrétním lékem.

Nezapomínejte na to, že i v případě nákupu volně prodejného léku je vždy dobré informovat lékárníka o dalších lécích, které právě užíváte, aby se zamezilo případným nežádoucím interakcím.

 

Tiskové a informační oddělení
15. 2. 2013

Léky

Lékárny

Očkování

Klinické studie